Nu dance-muziek ook in de Verenigde Staten massaal door aan het breken is, hangen steeds meer jongeren er hun gitaar aan de wilgen, om aan de slag te gaan met draaitafels en computerprogramma’s. Deze bedroomproducers proberen en masse door te breken naar een groter publiek. Bij de jonge XXYYXX lijkt dat nu te lukken.
Bio
XXYYXX = Marcel Everett, een 16-jarige bedroomproducer uit Orlando, Florida. Hoe hij het op deze leeftijd klaar krijgt al twee complete albums, twee EP’s, en een handvol singles af te leveren, dat mag Joost weten. Feit is dat hij talent heeft voor productiewerk en met dit titelloze album op het punt staat flinke bekendheid te vergaren. Etiketten die kunnen vastgeplakt worden aan XXYYXX zijn o.a. chillwave, post-dubstep, fro-fi, indietronica…
Verdieping
De werkwijze van de jonge producer is helder maar doeltreffend. Voor elk nummer zoekt hij samples uit (veel zangflarden), die hij rond een rustige beat laat zweven. Het levert een album op met vooral luchtige tracks, af en toe onderbroken door een donker sfeertje. Daar is het ook meteen waar XXYYXX door originaliteit opvalt. DMT, dat spookachtig uit de hoek komt, is een van de uitschieters van het album. Ook het sferische Never Leave is erg geslaagd, terwijl Good Enough door de TLC-sample erg fout klinkt, maar stiekem wel lekker.
Het is duidelijk dat Everett veel naar post-dubstep-achtige artiesten heeft geluisterd, want op XXYYXX kunnen veel tracks direct herleidt worden naar het typische geluid van een (Engelse) producer. Dit is zowel een voor- als nadeel. Aan de ene kant laat XXYYXX een divers geluid horen. Zo zijn er op James Blake-geïnspireerde tracks met donkere vervormde vocalen als About You, Set It Off, Alone en Never Leave, is er Rustie-drukte te horen in Fields en wordt er ontelbare keren geknipoogd naar artiesten als S-X, Addison Groove, Machinedrum en Pearson Sound. Het voor de hand liggende nadeel is dat XXYYXX nog een eigen geluid mist. Op zich is dat jammer, want een artiest zal er niet blij van worden als er over hem gezegd wordt dat hij niet origineel is. Maar Everett is nog zoekende, durft wel met minimale middelen een nummer sfeer te geven en laat met dit album horen dat hij van alle markten thuis is. Al met al is XXYYXX een makkelijk te verteren album waarop Everett zijn kwaliteiten als producer heeft kunnen laten zien. Want als 16-jarige dit af leveren: petje af.