Na eerdere samenwerkingen hebben Jim Jarmusch en Jozef van Wissem de handen weer ineen geslagen. Van Wissem is een Nederlandse muzikant die in 1993 naar New York trok en zich daar ging toeleggen op het luitspelen. Een eigenzinnige keuze, maar een kwart eeuw later heeft zijn werk vruchten afgeworpen. Zijn barokke stijl en zelf aangemeten christelijk-mystieke sfeer waren in alternatieve kringen al snel geliefd. Na zijn prijs voor beste soundtrack op het filmfestival van Cannes in 2013 heeft ook een groter publiek kennis met hem gemaakt.
Die soundtrack maakte van Wissem voor Only Lovers Left Alive van Jarmusch, de veelgeprezen regisseur en muzikant met een waslijst aan vreemde films met dito soundtracks. Wat Jarmusch en van Wissem vooral gemeen hebben is hun eigenzinnigheid. Nadat ze elkaar in 2006 op straat in New York ontmoetten, ontstond al snel een vriendschap én de interesse met elkaar samen te werken. An Attempt to Draw Aside the Veil is hun vierde studio-album en volgt ideeen uit theologie en filosofie. Daar het grotendeels instrumentaal is, is dit moeilijk te volgen. Waar An Attempt to Draw Aside the Veil meesterlijk in slaagt is het neerzetten van een eigenzinnige sfeer. Feedback, in alle soorten en maten, vormt de achtergrond van het album waartegen van Wissem zijn luit neerzet. Het barokke en kerkelijke krijgt hierdoor een haast apocalyptische tint. In het enige nummer waar die feedback achterwege blijft is de sfeer dan ook gelijk een stuk luchtiger (mischien daarom ook de titel The Unclouded Day?). Jarmusch en van Wissem zijn beiden uniek in hun eigenzinnigheid en blijken ook gecombineerd prachtig werk af te leveren.